جایگاه آموزش در توسعه صنعت سنگ

آنچه در مورد جایگاه فکر در صنعت سنگ ساختمان اشاره می شود قطعا ناظر به اکثریت محترم این صنف است و استثناهایی که تعدادشان روز به روز در حال افزایش است و از قدیم هم بوده اند و باعث رشد این صنعت بوده اند هرگز مورد نظر نیست، بلکه به نوعی به دنبال آن هستیم که از روی این نشانه ها به دنبال الگوهایی بومی از نوع خودمان در سنگ باشیم. متاسفانه در صنعت سنگ گرفتارترین و درگیرترین و مشغولترین افراد مدیران و صاحبان کارخانه (که اکثرا یکی هستند) می باشند. آموزش به عنوان اصلی ترین رکن توسعه و پیشرفت در این صنعت کاملا فراموش شده است. عموما خبری از واحد تحقیقات و حتی آمارگیری های ابتدایی که زیر بنای هم تصمیم و تغییرست مشاهده نمی شود.
در حالیکه خرید مصالح اولیه، استخدام ، مسائل مالی، تولید و رفع عیب، فروش، بارگیری و کلیه کارهای یک کارخانه سنگ قابل واگذاری است (البته منکر اهمیت هیچ یک از کارهای فوق نیستم) آن کاری که حتما باید در اشل کلانش توسط مدیران اصلی انجام شود و قابل واگذاری نیست فکر کردن است. البته فکر کردن آغاز یک راهی است و موماتی دارد که قطعا باید به آن پایبند بود. بطور کلی فکر کردن به مسائل کارخانه سنگ ساختمانی توسط مدیران لازم است اما کافی نیست. پیشنهاد می کنیم که نفرات اصلی مجموعه های سنگی، طوری برنامه ریزی کنند که هیچ مسئولیت شخصی نداشته باشند و مدام در حال آموزش، یادگیری، بازدید و استفاده از تجربیات دیگران، شرکت در نمایشگاه های معتبر دنیا، مطالعه و بررسی باشند و اثرات شگرف و عجیب این حرکت را بر روال کار خود خواهند دید. این تجربیات و دریافت ها را در غالب فکر خود جمع کرده به خلاقیت و تولید ایده و رفع عیب و توسعه و توسعه کارخانه خود تبدیل کنید. کاری که فقط کار شماست و دیگران نمی توانند. بعضا دیده می شود در مشکلات بسیار ساده و پیش پا افتاده ای حل نشده باقی مانده است . در نگاه کلان راندمان پائین و میزان استحصال سنگ از هر تن بسیار کم است. کیفیت سنگ تایل که عموما از ساب و برش استانداردی برخوردار نیست. فرهنگ فروش و نصب از سی سال پیش تا کنون تقریبا کمترین تغییر را بخود دیده است. واقعا چه کسی باید به این مسائل و دهها مسائل مشابه فکر کند؟ سالهای سال وقتی می خواستند مدیر لایق و قوی را معرفی کنند از صفات پرکار، دست به آچار، پای کار و از این دست صفات نام می بردند درحالیکه به نظر بنده مدیران می بایست صاحب فکر و اندیشه و پیشگام در ارتقاء جایگاه فکر در صنعت سنگ و مسلط به اوضاع صنف در منطقه و کشور و جهان دارای روابط عمومی بالا، دارای برنامه ریزی خرد و کلان برای حال و آینده ، اهل م و نظارت و به تمتم معنی مدیر لایق و فکری باشند. پرکاری و یا بکار بردن و دست به آچار بودن هم فقط وقتی خوب است که همراه با فکر و کلان نگری باشد.
منبع : واحد علمی گروه مهندسی بازرگانی بهنگام

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها